اینجانب در مراسم رونمایی از کتاب افتخار احمد که توسط شاخه مسلمانان حزب "آر اس اس" یعنی «مسلم راشترا مانچ» در قاضی آباد در چهارم ژوئیه حضور داشتم. نویسنده اثر قبل از مراسم، با من که رئیس پیشین دانشگاه مسلم عیلگره بودم، توضیحات مفصلی را در مورد کتابش ارائه داد و از اهمیت گفتمان و صلح در سرزمین هند صحبت کرد.

روزنامه: ایندین اکسپرس   مورخ: ۲ آگوست 

زمان آن فرا رسیده است که تندروهای هر دو قشر جامعه سخنان جناب آقای موهان بهاگوات رئیس حزب افراط گرای "آر اس اس" را با دقت مورد مطالعه قرار دهند و روند گفتگو را آغاز کنند.

اینجانب در مراسم رونمایی از کتاب افتخار احمد که توسط شاخه مسلمانان حزب "آر اس اس" یعنی «مسلم راشترا مانچ» در قاضی آباد در چهارم ژوئیه حضور داشتم. نویسنده اثر قبل از مراسم، با من که رئیس پیشین دانشگاه مسلم عیلگره بودم، توضیحات مفصلی را در مورد کتابش ارائه داد و از اهمیت گفتمان و صلح در سرزمین هند صحبت کرد.

آقای موهان بهاگوات ـ رئیس حزب "آر اس اس" ـ و دیگر اعضای ارشد حزب ریاست این برنامه را بر عهده داشتند و من نیز به عنوان یکی از طرفداران اصلی گفتگوی جمعیت اکثریت و مسلمانان برای تقویت دوستی بین دو قشرجامعه حضور داشتم. چندی پیش من متهم شده بودم که ملاقاتی بین فرماندار و تعدادی از مسلمان را تدارک دیده بودم و تندروها به من و خانواده گفته بودند که «آنچه برای کشورمان بهتر است» انجام دهید. اما سخنان آنها را نپذیرفتم و آنرا رد کردم. به هرحال مراسم رونمایی با سخنرانی طولانی و پرشور نویسنده از مضمون کتاب که اشاره به آیاتی چند از قرآن مجید درباره صلح و آرامش نیز بود، آغاز گردید. در حالی که نویسنده توضیحات خود را ارائه می داد، رئیس حزب" آر اس اس" موهان بگوات نیز یادداشت هایی را بر می داشت. تا در سخنرانی ۴۵ دقیقه ای خود آنها را بیان کند. سپس موهان با تقدیر و تشکر از نویسنده ، سخنان خود را آغاز کرد. وی بر ضرورت دوستی و همزیستی مسالمت آمیز هندوها و مسلمانان با هدف پیشرفت کشور هند تاکید کرد و همه را به گفتگو و دوستی فرا خواند. وی در سخنرانی خود گفت:  در یک دموکراسی، گروه های مذهبی نمی توانند بر یکدیگر تسلط داشته باشند. این خواسته که مسلمانان نباید در هند زندگی کنند مخالف اخلاق هندو ها است و جمعیت اکثریت، بدرستی با آن مخالفت می کنند. قانون اساسی، امنیت اقلیت ها را تضمین می کند و درک آن ها مبنی بر اینکه "مسلمانان و دین اسلام در هند تهدید می شود" بی اساس است و دین با وطن دوستی متناقض نیست. در ادامه بهاگوات اعلام کرد که دولت، در مورد این واقعیت که گاو حیوان مقدس برای هندوها است همیشه تاکید کرده است امّا حوادث برنامه ریزی شده توسط افراگراها  "ضد هندوتوا" را نیز محکوم می کند و این امر نیز باعث می شود قانون بدون جانبداری اعمال شود. وی با اشاره به حقوق شهروندی اعلام داشت که همه از حق ثبت اعتراض در دادگاه های قوه قضائیه، کمیسیون ملّی حقوق بشر هند و غیره را دارند و من می خواهم تأکید کنم که پلیس به راحتی می تواند حقایق را اثبات کند و نباید متخلفین را به دلایلی آزاد کند تا جامعه دچار سردرگمی و نگرانی شود.  

آزادی بیان، ضرورتی برای حفظ دموکراسی، تحت ماده ۱۹ (۱)(الف) قانون اساسی هند، همراه با یک ماده دیگر، تحت ماده ۱۹(۲) تضمین شده است، اما در همین قوانین آمده است «محدودیت های منطقی می تواند برای اهداف خاص اعمال شود». ولی آیا اعتراضات صلح آمیز شامل اعمال محدودیت ها می شود؟

یکی دیگر از نکات بحث برانگیز اظهارات بهاگوات این بود که شعار حزبش یعنی «کشور هند یک هندو راشترا (کشور هندو) است و همه شهروندان هندو هستند» را به جمله «همه شهروندان بهاراتیا هستند» تغییر داد. این موضع اخیر برای اقلیت ها قابل قبول است زیرا همه شهروندان یک کشور محسوب می شوند. اکثریت در یک دموکراسی همیشه خواهان هم صدایی هستند و تعریف  سکولاریسم در هند به معنای ملی گرایی می باشد. میهن پرستی باید جایگزین ناسیونالیسم شود که تفکر ناسیونالیستی موجب خطر برای بسیاری از افراد کشور خواهد شد و نباید هند دچار مشکل کشورهای اروپایی همچون آلمان نازی و یوگسلاوی شود. رئیس حزب "آر اس اس" اعلام داشت که برنامه های خوب و مناسب برای گفتگو و روابط حسنه با اقلیت ها در دست دارد. او افزود که قبلاً سخنان و اقداماتی انجام شده که مورد انتقاد قرار گرفته است و باید از مسلمانان دلجویی شود. آیا سخنان وی ضروری بود که در این مراسم عنوان شود؟ شاید این سخنان در راستای سخنانش در تاریخ بیست و یکم ژوئن که در مورد حمایت از متمم قانون شهروندی انجام پذیرفته بود. وی در آن تاریخ اعلام کرده بود که باید قوانین شهروندی برای همگان یکسان شود و افرادی که به عنوان مهاجران غیر قانونی به این کشور آمده اند شناسایی شوند و برای آنها تصمیمات جدی گرفته شود. در آن سخنرانی وی اظهار داشته بود که دولت های سراسر جهان از طریق سامانه های ثبت شهروندی مهاجران غیر قانونی را شناسایی و آنها را سامان می دهند. در همین رابطه قانون شهروندی در آسام انجام پذیرفت. لیستی از  ۱.۹ (میلیون و نهصد) نفر از آمار ۳۳ میلیون نفر این ایالت حذف شدند و آنها را مهاجران غیر قانونی اعلام کردند.   این لیست توسط اکثر مردم اشتباه نامیده شد و دلیل آن حذف شهروندان واقعی و گنجاندن افراد دارای هویّتِ مشکوک بود. معترضان در آسام ادعا کردند که قانون ثبت ملی شهروندان آسامِ مورخ ۱۹۸۵ را که برای اخراج همه پناهندگان و مهاجرانی که پس از ۲۵ مارس ۱۹۷۱ میلادی وارد آسام شدند، نقض شده است.

 اگر نتیجه ثبت ملی شهروندان در آسام، با وجود زمان و هزینه، مشکوک و غیرقاطع بود می توان سرنوشت آن را در سطح ملّی تصور کرد. متمم قانون شهروندی بحث برانگیز که در سال ۲۰۱۹ در مجلس ملی تصویب شد، شهروندان هندی که شامل هندوها، برهمایان، بودیسم ها، مسیحی ها، سیک ها، بودایی ها و پارسی هایی که قبل یا در تاریخ ۳۱ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی از بنگلادش، پاکستان و افغانستان وارد هند شده بوده اند را شامل می شود و آنها می توانند شهروندی هند را اخذ کنند. اما پناهندگان دیگر کشورهای همسایه مانند سریلانکا، بوتان و میانمار، که از گروهای دیگر همچون احمدی ها، شیعیان و هَزارَه ها در کشور خود با آزار و اذیت مواجه شده اند و به هند مهاجرت کرده اند را شامل نمی شود.  بنابراین حذف مسلمانان طبق قوانین سازمان ملل متحد بعنوان موضعی تبعیض آمیز تلقی می شود.

 به هر حال باید به سخنان و تلاش های رئیس حزب آر اس اس در جهت گفتمان میان هندو ها و مسلمانان و تغییر رویه حزب امیدوار بود تا از طریق صلح و دوستی کشور هند با تلاش همه گروه ها و همه مردم از هر قشر پیشرفت کند.  

    نویسنده: زَمیر الدین شاه ، رئیس دانشگاه پیشین علیگره،  یک ژنرال بازنشسته، کارشناس آموزش و پرورش، و نویسنده کتاب "سارکاری مسلمان" است.   

توضیح: گفتمان صلح و دوستی و تغییر شعارهای حزب تندرو آر اس اس همگی به نظر می رسد در جهت جذب مسلمانان و شکست رای آنها در انتخابات سراسری سال۲۰۲۲ است. امروزه احزاب اپوزیسیون به خوبی دریافته اند که آرای مسلمانان می تواند نقشی بزرگ در تعیین سرنوشت انتخابات داشته باشد و حزب حاکم "بی جی پی" و حامیان آن یعنی" حزب آر اس اس"  نیز پس از رویدادها دچار تزلزل شده اند و پایگاه های اجتماعی خوبی ندارند.    

کد خبر 9450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =